Септември, месецът на гроздобера
Страница 1 от 1
Септември, месецът на гроздобера
Според един апокриф (“Откровение Варухово”) лозата е посадена в рая от архангел Сатанаил, който по-късно станал Сатана. Затова и природа й е двойна – райска е, но и дяволска в същото време. Лозата символизира дървото на прегрешението и Бог я проклина заради намесата на Сатаната. След потопа водата отвлича от рая една лозова пръчка и Ной я посажда на земята. Заради светостта на Ной Бог променя отношението си към лозата, но тя запазва и злото в себе си, причинява го на всеки, който прекалява с пиенето на вино, подтиквайки го към зло.
Още от най-стара древност лозата и виното са символи на младост, плодородие и вечен живот. Благополучие и плодородие изразява гроздето върху антични монети. В Палестина притежаването на лози също е знак за благополучие. Шумерският знак за живот представлява лозов лист. Лозовото клонче е отличителен предмет на бога Дионис. Животът под лозницата в Стария завет е Божия благодат, лозата е знак за народа на Израел. При всяко жертвоприношение се е давало вино. По-късно лозата се явява като знак за плодородие, чийто плод е Христос. Използва се широко в украсата на църковните олтари. В християнското изкуство лозата е дърво на живота и познанието, а гроздето – на надеждата за щастливия отвъден свят. В Евангелието Христос е сравнен с лоза, а учениците му – с лозови пръчки: “Аз съм истинската лоза и Моят Отец е лозарят; Всяка пръчка в Мене, която не дава плод, Той отрязва; и всяка, която дава плод, чисти я, за да дава повече плод. Вие сте вече чисти чрез словото, що съм ви проповядвал. Пребъдете в Мене и Аз във вас. Както пръчката сама от себе си не може да дава плод, ако не бъде на лозата, тъй и вие не можете, ако не бъдете в Мене. Аз съм лозата, вие сте пръчките; който пребъдва в Мене и Аз в него, той дава много плод; защото без Мене не можете да вършите нищо. Ако някой не пребъде в Мене, бива изхвърлен навън, както пръчката, и изсъхва; и събират пръчките, та ги хвърлят в огън и те изгарят. Ако пребъдете в Мене и словата Ми пребъдват във вас, то каквото и да пожелаете, искайте, и ще ви бъде. С това ще се прослави Моят Отец, ако вие принасяте много плод, и така ще бъдете Мои ученици.” (Евангелие от Йоана, 15:1–.
В пряк смисъл лозата е извор на живот и сладост, в преносен – на духовен плод и изобилие, плод на благочестието и светостта. Символ е на вечния природен кръговрат. Редът лоза – грозде – вино е вълшебно олицетворение на младост, плодородородие, благосъстояние.
Виното
Древните хора вярвали, че във виното живеят духове. Като пият от нея и духовете се раздвижват. Духовете всичко виждат, чуват и знаят. Сенки от отвъдното, те никога не лъжат. Оттам и прословутото “Ин вино веритас!”
Българинът уважава и почита виното наравно с хляба. Преди да отпие, той се кръстел и настройвал благочестиво сърцето си. Виното е кръвта на Бога. С него се причестяваме и издигаме до божеството.
Още от най-стара древност лозата и виното са символи на младост, плодородие и вечен живот. Благополучие и плодородие изразява гроздето върху антични монети. В Палестина притежаването на лози също е знак за благополучие. Шумерският знак за живот представлява лозов лист. Лозовото клонче е отличителен предмет на бога Дионис. Животът под лозницата в Стария завет е Божия благодат, лозата е знак за народа на Израел. При всяко жертвоприношение се е давало вино. По-късно лозата се явява като знак за плодородие, чийто плод е Христос. Използва се широко в украсата на църковните олтари. В християнското изкуство лозата е дърво на живота и познанието, а гроздето – на надеждата за щастливия отвъден свят. В Евангелието Христос е сравнен с лоза, а учениците му – с лозови пръчки: “Аз съм истинската лоза и Моят Отец е лозарят; Всяка пръчка в Мене, която не дава плод, Той отрязва; и всяка, която дава плод, чисти я, за да дава повече плод. Вие сте вече чисти чрез словото, що съм ви проповядвал. Пребъдете в Мене и Аз във вас. Както пръчката сама от себе си не може да дава плод, ако не бъде на лозата, тъй и вие не можете, ако не бъдете в Мене. Аз съм лозата, вие сте пръчките; който пребъдва в Мене и Аз в него, той дава много плод; защото без Мене не можете да вършите нищо. Ако някой не пребъде в Мене, бива изхвърлен навън, както пръчката, и изсъхва; и събират пръчките, та ги хвърлят в огън и те изгарят. Ако пребъдете в Мене и словата Ми пребъдват във вас, то каквото и да пожелаете, искайте, и ще ви бъде. С това ще се прослави Моят Отец, ако вие принасяте много плод, и така ще бъдете Мои ученици.” (Евангелие от Йоана, 15:1–.
В пряк смисъл лозата е извор на живот и сладост, в преносен – на духовен плод и изобилие, плод на благочестието и светостта. Символ е на вечния природен кръговрат. Редът лоза – грозде – вино е вълшебно олицетворение на младост, плодородородие, благосъстояние.
Виното
Древните хора вярвали, че във виното живеят духове. Като пият от нея и духовете се раздвижват. Духовете всичко виждат, чуват и знаят. Сенки от отвъдното, те никога не лъжат. Оттам и прословутото “Ин вино веритас!”
Българинът уважава и почита виното наравно с хляба. Преди да отпие, той се кръстел и настройвал благочестиво сърцето си. Виното е кръвта на Бога. С него се причестяваме и издигаме до божеството.
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите